reklama

Krása a půvab plus šupinaté tatérky, dvě novinky v Lázních

25. 3. 2019
Na Bazénovém sále vás 14 českých sochařek přesvědčí, že současná sochařina je atraktivní, plná akce a emocí. Nejde ani tak o to, že autorkami jsou ženy, ale o kvalitu a ta je vysoká. O dvě patra výše se pak fandům Ceny J. Chalupeckého představuje první loňská finalistka Kači Olivová.
Patříte-li k lidem, kteří mají muzea a galerie zařazené do stejné kategorie jako hrady a zámky, tedy do kolonky "Už jsme tam jednou byli, tedy máme splněno, netřeba se vracet", měli byste svůj přístup přehodnotit přinejmenším v případě Oblastní galerie Liberec, dnes známější jako Lázně, podle původního účelu revitalizované budovy, ve které sídlí. Laťka zdejších výstav je dlouhodobě nastavená proklatě vysoko. Dá se říci, že tato instituce systematicky pracuje na tom, aby z vás udělala závisláky na droze zvané umění.

Přitom geneze Krásy a půvabu, první ze dvou avizovaných novinek, vůbec nebyla jednoduchá. Markéta Kroupová, spolu s Ivou Mladičovou kurátorka této výstavy, vzpomíná: "Zrod byl dlouhý a náročný. Na začátku stála myšlenka připomenout padesáté výročí slavné liberecké výstavy Socha a město, ale nemohli jsme se shodnout, jak to udělat, jak se k tomu postavit, a čas běžel. Nakonec pan ředitel navrhl, ať prostě udělám nějakou sochařskou výstavu, třeba na téma ženy sochařky. A mně to přišlo být zajímavé. Tak takto jednoduše to nakonec vzniklo, jako pocta sochařkám, které se tehdy výstavy účastnily." (Mezi dvaatřiceti účastníky bylo pět žen.)

Na Sochu a město navazuje Krása a půvab i umístěním čtyř exponátů před galerii. Například u depozitáře vyrostl recyklovaný les Dáši Šubrtové.
Foto Mad

Pikantní je, že jde o zároveň první takovouto přehlídku vůbec, což vyvolalo velké emoce a bouři v pražských uměleckých kruzích dávno před čtvrteční vernisáží. Některé pány zvedlo ze židle, že ženy mají vlastní výstavu. Svým způsobem mají pravdu, kdyby takovouto výstavu uspořádali muži, tak kolem ní musí vymyslet, kdo ví co, aby přitáhla širší publikum. Liberecká výstava se svým avizovaným ženským elementem propaguje úplně sama, tedy alespoň v Praze :-).

Foto Mad

Zúčastněným umělkyním i kurátorkám pořád někdo volá, co to je za feministickou výstavu. Přitom něco takového vzbuzovat nebylo vůbec cílem. Například Miriam Kaminská, jedna ze čtrnácti v Lázních vystavujících sochařek, nevidí mezi obtížností mužské a ženské práce na soše žádný rozdíl: "V sochařství mají při výrobě těžkých věcí handicap všichni. I muž, když dělá těžkou věc, tak ji sám neunese a potřebuje pomoc." A její kolegyně Magdalena Roztočilová se přidává: "Mně to označení "ženská výstava" i trochu vadí, myslím, že ta věc je natolik kvalitní, že je to prostě kvalitní výstava, tak nevidím důvod jí dávat přídomek ženská."

Sálu vévodí několik velkých prací, například sousoší Dva od Moniky Imrové. Je jasné, že je na každém z nás, co si pod pracemi sochařek představíme, ale příběhy vzniku za skulpturami skryté jsou mnohdy velmi zajímavé a inspirativní, jak nás přesvědčily autorky přítomné na tiskové konferenci.
Foto Mad

Tak například Kristus Paulíny Skavové je několik let staré dílo se zajímavou historií, kterou autorka vykládá takto: "Do mé práce se často promítají věci, které dělám na zakázku. Já jsem takový ten úkolový typ, který rád dostává zadání. Kristus vznikl na základě výzvy člověka, který chtěl zrevitalizovat místo, kde stávala za války zničená socha Krista. Ten člověk měl pochyby, zda takovou věc může stvořit žena. To mě vyhecovalo. Inspirovala mě dokonalá řezba od Matyáše Bernarda Brauna i Kristus od Myslbeka, který se Braunovou řezbou rovněž inspiroval, a já kolem tohoto Krista šest let chodila na AVU. Mám ráda, když se příběhy takto spojí. Můj Kristus stojí v Ostrově u Kutné Hory a je bronzový na dřevěném kříži. Pro sebe jsem si udělala zde vystavenou cover verzi posunutou do současnosti. Materiálově je to laminát, mající asociovat porcelán, a visí na polstrovaném kříži. Bílé polstrování má připomínat dveře, které jsou v nemocnicích, charitu, pomoc bližnímu. Reakce od příslušníků církve na toto zatím nebyla, ale již mě kdysi považovali za satanistku, když jsem vyrobila Rýbrcoula s rohy. Přitom já nic nedělám se záměrem, aby to bylo kontroverzní."
Foto Mad

Markéta Korečková se dlouhodobě zabývá ženskými rolemi a má specifický druh inteligentního humoru, který někdy odhalíte až na druhý pohled. Na fotce je víc prací. Pozadí dominují dvě ženy, žena plodící a její protipól, matka osvobozená od nekonečné práce spojené se závislostí malého dítěte. V popředí leží expresivní dvojice inspirovaná reálným sledováním následků po vichřici Kyril, kdy autorka procházela krajinou vyvrácených, již napůl rozřezaných stromů, z nichž tekla smola.
Foto Mad

Miriam Kaminská vystavuje objekty inspirované přírodou i nitrem lidského těla. Její sochy a objekty jsou barevné, autorka vysvětluje proč: "Do sochařství patří barva. Já ji začala používat v pátém ročníku. Možná i proto, že jsem chodila do malířského ateliéru." U kompozic vystavených v Lázních hraje významnou roli i vržený stín, nicméně pohybem světelného zdroje Kaminská svá díla oživit nehodlá: "Ten stín do kompozice pochopitelně patří, ale show bych z toho nedělala."
Foto Mad

Magdalena Roztočilová ve svých dílech ráda vyvolává napětí, řeší konflikty. V jejích plastikách tušíme často bolest. Autorka vysvětluje: "Myslím, že to k ženě patří přinejmenším proto, že rodí. Ženy jsou rovněž společností dnes dost často vedené k permanentní potřebě vyrovnávat se mužům, což já nepovažuji za synonymum svého života, a proto ženu řeším tak trochu totemicky. Spíš to jsou takové duševní ženy, které svým vývojem a různejma životníma etapama rostou a dostávají jiné dimenze. Například toto dílo se jmenuje Malá dáma a je to totem. Vycházím z podobných symbolik, jaká používají přírodní národy. Vepředu má žena tři tváře, ale aby toho nebylo málo, vzadu má tvář čtvrtou, a to je právě ono, ženy mají nějaké tváře, kterými se prezentují, ale vnitřní tvář zůstává skrytá. Málokomu dá šanci ji objevit." Na poznámku, že jedna tvář na totemu jí je podobná, se smíchem odpovídá: "Můj manžel vždycky tvrdí, že špatný sochař dělá pořád autoportréty, takže ano."
Foto Mad

Růže, tvořící hlavní motiv plakátu výstavy a před Lázněmi lákající k návštěvě, je rovněž dílem Magdaleny Roztočilové.
Foto Mad

Anna Hulačová je v současnosti v zahraničí asi nejznámější česká sochařka, o čemž svědčí i perlička, kterou kurátorky prozradily novinářům. Pro výstavu Krása a půvab původně vybraly jiný soubor objektů, jenomže ten odletěl na výstavu do Honkongu. Návštěvníci Lázní Hulačovou dobře znají, vystavovala zde již před třemi lety jako jedna z prvních finalistek Ceny J. Chalupeckého v rámci projektu Intervence (viz. naše obrazová reportáž). Tímto smysluplným oslím můstkem se dostávám ke druhé výstavě, která zahajuje již třetí ročník spolupráce Společnosti Jindřicha Chalupeckého s Oblastní galerií v Liberci. Veronika Čechová, kurátorka druhé výstavy, konstatuje: "Je milá náhoda, že na výstavě Krása a půvab je zastoupená Anna Hulačová, jedna z předchozích představených finalistek Ceny J. Chalupeckého."
Foto Mad


Kateřina Olivová - Tetovaná mořská panna: Ovulář - Intervence finalistky Ceny Jindřicha Chalupeckého 2018

Kača Olivová se vyjadřuje hlavně prostřednictvím performací. Expozici vévodí video s mořskými pannami, vyrobené v Bazénovém sále speciálně pro tuto výstavu. Kača to komentuje: "Pro mě bylo důležité pracovat s tímto prostorem a vycházet i z jeho bývalé funkce lázní. Tak jsem se dostala k ideji mořských pannen, které již nejsou pasivním motivem tetování, ale emancipují se a začínají tetovat samy. Feminismus je pro mě důležitým bodem té výstavy. Zacházím s tělesností, v tomto případě nejen mou vlastní. Chtěla jsem vytvořit částečně pohádkový nebo mytologický prostor, který vypadá hravě a příjemně, ale není úplně bezpečný, je nenápadným způsobem atakující. Mám pocit, že poslední roky již vytvářím jen instalace pro děti, tak myslím, že to bude výstava dětsky úspěšná."
Foto Mad

Po focení za dunami autorka dodává: "Ty růžové brýle nejsou záměr, mám je kvůli zánětu spojivek. Byly jediné, které jsem rychle našla. Období, kdy jsem nosila samé růžové brýle, jsem měla loni. Ještě bych doplnila, že já se zabývám spojením umění a dětí systematicky. V současné době studuji na FAVU na téma umění a mateřství doktorát. Začala jsem to řešit se svým vlastním těhotenstvím. Mému synovi je teď šest let, takže pro mě je kontakt rodina, dítě, umění dost důležitý. Takže se obávám, že to je nějaká perspektiva, kterou teď zvažuji všechno. Přijde mi super, když galerie nabízí nějaký prostor i dětem, třeba jako Lázně."
Foto Mad

Obě výstavy můžete navštívit až do 9. června 2019. Velmi doporučuji komentované prohlídky, které se v případě Krásy a půvabu budou konat 11. 4. (10.30 a 17.00, provádí kurátorka Markéta Kroupová), 28. 4. (15.00, prohlídka za účasti vystavujících spojená s uvedením katalogu výstavy!) a 6. 6. (10.30 a 17.00, provádí kurátorka Iva Mladičová). Tetovanou mořskou pannou vás provede autorka 23. 5. (10.30 a 17.00). A ještě poznámka úplně na závěr, každý čtvrtek jsou Lázně otevřeny zdarma, ale za komentované prohlídky se pochopitelně platí.


Text a foto Mad
czocha
20. 4. 2019 19:38 Majestátní, připomínající moravský Bouzov, se na skále nad Lešňianským jezerem vypíná Czocha. Polský zámek blízko Frýdlantu i jeho romantické okolí stojí za návštěvu. Je otevřen.
obří sud
20. 4. 2019 16:31 Velmi rušno je nyní u Obřího sudu nad Lázněmi Libverda. Cyklisté a výletníci restauraci mají za cíl svých výletů. Objekt je ale stále na prodej. Realitní kancelář jej nabízí za 17,9 milionu.

 

hospoda
20. 4. 2019 16:00 Stylová Hospoda Na Růžku je nově otevřená na rohu liberecké ulice Gutenbergovy a Zámeckého náměstí. To je hned vedle známé futuristické sochy Koule.
sm
20. 4. 2019 12:04 S ročním předstihem hledají Semily firmu, která postaví mateřskou školu za zhruba 85 milionů korun. Pro devítitisícové město jde o jednu z klíčových investic.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
duben
2019
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).