reklama

Češi na Dakaru aneb Cvikov šlape na paty vyhlášeným centrům akcí

28. 3. 2019
Co se týče akcí majících přesah za humna města, Cvikov dosud příliš nevynikal. To ale již neplatí. Jen v březnu zde stihli uspořádat úspěšný regionální veletrh cestovního ruchu a týden nato velkolepé setkání terénních vozů s názvem Češi na Dakaru.
Starosta Jaroslav Švehla můj dojem z procházení nabídek akcí pořádaných v regionu potvrzuje: "Ano, díváte se dobře, je to tím, že máme novou vedoucí odboru kultury, Helenu Maupicovou. Ona je taková akční a my do toho peníze dáváme, protože si myslíme, že nejen prací živ je člověk a kultura do města patří." Místostarosta Petr Vrabec kolegu doplňuje: "Paní Maupicové se povedl takový malý zázrak. Za poslední půlrok byly všechny naše akce zcela vyprodané a tím myslím i plesy a pořady."
Za zázrakem uspořádat ve čtyřapůltisícovém městečku setkání všech možných strojů, motorkami počínaje a dakarskými speciály konče, korunované besedou s účastníky slavé rallye Paříž - Dakar, stojí ještě jeden člověk. Tím mužem je Petr Surmaj, člověk, který stál za dosud jediným setkáním všech Čechů, účastníků Dakaru. To se uskutečnilo roku 2005 na letišti Hradčany u Mimoně v rámci prvního Evropského auto-moto-truck veletrhu. Nedávno se Petr Surmaj přestěhoval do Cvikova, a když se zabydlel, přišel na radnici s nápadem, který u akční paní Maupicové i v radě města padl na úrodnou půdu.

To bylo tři týdny před konáním Čechů na Dakaru. A minulou sobotu v 10:00 akce skutečně vypukla! Z leva do prava stojí Standa Berkovec, který celým dnem návštěvníky provázel, Petr Surmaj, ředitel akce Češi na Dakaru, a vpravo do dálky hledí Jaroslav Švehla, starosta Cvikova. 
Foto Mad

Během dne měly na náměstí a do přilehlé Komenského ulice dorazit asi čtyři desítky závodních speciálů, které účinkovaly i na akci v Sosnové. My jsme byli ve Cvikově již na zahájení, tak jsme aut viděli méně, ale i tak bylo co obdivovat. Asi největším lákadlem byla slavná Liazka, na které Paříž - Dakar vyhrála v roce 1985 posádka Moskal, Joklík, Fencl. Ačkoliv je tato událost snad i součástí učebnic dějepisu, málokdo ví, že historicky cenný tahač málem zrezivěl mezi kopřivami a byl nadšenci zachráněný v poslední chvíli.
Foto Mad

Petr Surmaj měl dobrý nápad, když požádal o moderování akce novináře, sportovce a showmana Standu Berkovce. Ten se s Dakaristy, magory s velkým M, poprvé setkal ve studiu Mikrofóra v roce 1988, tedy před třemi desítkami let, a s hvězdami jako jsou Radek Fencl, Karel Loprais, Jarda Lamač nebo Jirka Moskal se osobně zná. Měl možnost zažít atmosféru Dakaru původního i prvních dvou jihoamerických a dalších velkých závodů (např. Master rallye Paříž - Samarkand - Moskva). Jako novinář jel na motorce rallye Paříž - Istanbul. Takže ví, o čem mluví, když hodnotí cvikovské setkání: "Chlapi si tu publicitu zaslouží a zaslouží si ji i jejich sponzoři, protože specielně Češi jezdí na Dakar jako srdcaři. Dokážou podat neskutečný výkony za mnohem méně peněz než ostatní týmy."

Foto Mad

Někteří lidé tvrdí, že dnes již Dakar není tím, čím býval, Standa Berkovec to nevidí tak černě: "Ano, posunulo se to, Česká republika je bohatší a má právě díky průkopníkům víc zkušeností. Stejně se, zejména z hlediska profesionality, posunul i Dakar. Myslím, že z hlediska závodníků i diváků to je jedině dobře. Na Dakaru je komfortní servis, mnohem větší bezpečnost. Něco se vám stane a do pár minut je u vás vrtulník. Dakar je dnes terénní formule jedna. Účast je samozřejmě dražší, ale díky pořadatelskému servisu to vidí mnohem víc diváků."

Foto Mad

Velkým tahákem, který přes dav přihlížejících chvílemi nebylo možné pořádně vyfotografovat, byla motorka Čechie - Böhmerland. Skoro po součástkách, kvůli kterým objel celou Evropu, si ji složil Petr Knobloch. Od začátku litoval, že vývoj tak krásné mašiny nepokračoval. Firma totiž zanikla s okupací Československa nacisty.
Foto Mad

Nakonec se sám rozhodl navrhnout a postavit dnešního nástupce této slavné motorky. Navrhl ho s takovým respektem k původním tvůrcům a s takovou znalostí historie firmy, že výsledek má plné právo nést její jméno. Následovník mířící do 21. století byl ve Cvikově k vidění sice zatím jen na billboardu, ale po pěti letech práce je motocykl skoro dostavěný a v nejbližší době bude představený veřejnosti. Pravděpodobně již na každoročním mezinárodním setkání majitelů motocyklů Čechie - Böhmerland v Krásné Lípě.
Foto Mad

Než se Petr Knobloch osamostatnil, pracoval dlouhá léta ve vývoji Volkswagenu a pak u BMV, takže vyrobit motorku pro něj není problém: "Vyrábíme prototypy a prototypové komponenty, takže navrhnout a vyrobit motocykl je pro nás zvládnutelná věc. Máme například 3D tiskárny pískových forem. Do formy nalijete taveninu a máte odlitek hotový, je to výroba napřímo, skoro bez investic. Pro příští rok mám naplánovanou výrobu limitované edice deseti kusů mých Böhmerlandů. Všechny již znají svého majitele. Do budoucna máme připravené i futurističtější verze."
Foto Mad

Motorkek bylo dopoledne na náměstí trochu méně, než jsme čekali.
Foto Mad

Některé ale o to víc o sobě dávaly vědět.
Foto Mad

Byla zde i řada reprezentativních offroadů, například tento o objemu válců přes šest litrů.
Foto Mad

Mezi velké kolegy se nebáli přijet na svých speciálech i malí borci.
Foto Mad

Foto Mad

Pro děti a pro ty, kteří byli již silnými vozy nasyceni, byla v areálu letního kina připravená oddychová zóna.
Foto Mad

A na co můžete do Cvikova vyrazit, pakliže vedení vašeho města není tak akční jako to cvikovské? Výčet zahajuje starosta Švehla: "Na 1. máje chystáme již 17. ročník májových slavností. To je velká akce pro všechny věkové kategorie, doslova od kojenců po seniory." A místostarosta Vrabec (pánové evidentně tvoří sehraný tým) na jeho úvod navazuje: "Od konce dubna do konce června budou sportovní dny, na kterých budou zastoupeny nejrůznější sportovní odvětví. Může přijet každý zájemce, nejen z našeho města, ale i přespolní. Cvikov je město nejen kulturní, ale i sportovní a my vždycky budeme podporovat tyto akce." A já dodávám, že přes prázdniny si přijdou na své i turisté, každé úterý a čtvrtek jezdí vláček Oybin Express, se kterým má město smlouvu. Češi navštíví atrakce Žitavských hor a Němci dostanou komentovanou prohlídku města v němčině a pak jedou do pivovaru nebo do Lindavy do sklárny Ajeto.

Foto Mad

Text a foto Mad
czocha
20. 4. 2019 19:38 Majestátní, připomínající moravský Bouzov, se na skále nad Lešňianským jezerem vypíná Czocha. Polský zámek blízko Frýdlantu i jeho romantické okolí stojí za návštěvu. Je otevřen.
obří sud
20. 4. 2019 16:31 Velmi rušno je nyní u Obřího sudu nad Lázněmi Libverda. Cyklisté a výletníci restauraci mají za cíl svých výletů. Objekt je ale stále na prodej. Realitní kancelář jej nabízí za 17,9 milionu.

 

hospoda
20. 4. 2019 16:00 Stylová Hospoda Na Růžku je nově otevřená na rohu liberecké ulice Gutenbergovy a Zámeckého náměstí. To je hned vedle známé futuristické sochy Koule.
sm
20. 4. 2019 12:04 S ročním předstihem hledají Semily firmu, která postaví mateřskou školu za zhruba 85 milionů korun. Pro devítitisícové město jde o jednu z klíčových investic.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
duben
2019
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).