reklama

Senzační odhalení: Vyšlo najevo, že stavební firma chce na svých pozemcích stavět!

16. 2. 2019
INVENTURA: Zatímco česká města, včetně toho hlavního, řeší, kde a jak přijít k nedostatkovým novým bytům a učinit tak přítrž růstu cen této komodity, má Liberec docela jiné starosti. Během probíhající „inventury“ kroků, resp. „nekroků“, předchozího vedení města, se nové vládnoucí garnituře na stole scházejí projekty, které připravily soukromé subjekty. Všechny mají jedno společné: Stavět byty.
Senzační odhalení: Vyšlo najevo, že stavební firma chce na svých pozemcích stavět!
Ilustrační foto

Nové komplexy s byty, odpovídajícími službami, infrastrukturou, parkovacími místy i patřičnou přidanou hodnotou, mají zacelit nehezké vředy, jimiž tvář krajského města dlouhodobě trpí. Bytová výstavba se například chystá na Perštýně, v onom už hodně zanedbaném terasovitém terénu. Další bytový komplex má oživit i periférii v místech, kde se měla kdysi stavět nová nemocnice, tedy na Kunratické, a další se má realizovat u Papírového náměstí v dolním centru zvaném Bronx nebo Stínadla. Obě přezdívky lokalitu, kam se po setmění chodí minimálně ve dvojících, dokonale vystihují.

Zejména kvůli dvěma posledně jmenovaným se v končícím týdnu strhla očekávatelná mediální mela. Nechtíc jsme ji rozpoutali na tomto portále, když jsme hned v pondělí uveřejnili zprávu z webu radnice ZDE. A protože ve hře je i Papírové náměstí, které si neznámo proč zejména ukřičení exponenti opoziční Změny berou soustavně jako rukojmí vlastní malosti, bylo o čem vášnivě diskutovat. Považte, že vyšlo najevo, že tam chce na svých pozemcích stavět nejznámější liberecká stavební firma! Jistě, angažuje se i v projektu na Kunratické, protože i tam jí některé pozemky říkají pane, ale to už není tak propagandisticky přitažlivé. Tam participuje město, a to se těžko smrskává do nevábné mediální zkratky.

Takže Papírák: Firma tam pozemky vlastní už drahně let a spořádaně čeká, až vznikne nějaká územní studie, aby se vědělo, jaké mantinely pro zanedbané území za též notně vybydlenou kavárnou Nisa platí. Stejně jako ostatní tamní majitelé nemovitostí, tedy i pozemků. Nedočkala se dodnes. Nejprve to nebylo aktuální, protože zemi sužovala hospodářská krize a město řešilo, jak vůbec přežít. O další čtyři roky později, kdy podle zákonitostí ekonomického cyklu nastala všeobecná konjunktura, a nastal čas znovunastartovat rozvoj města, byla bohužel u moci parta s dominancí ZPL.

Ta měla, k tíži města, permanentní starosti jen sama se sebou a na zadání nějaké studie pro zanedbávanou lokalitu se za celé čtyři roky vůbec nezmohla. Mluvila o ní jen v situaci, kdy tam chtěl někdo něco postavit a vyprojektoval to podle sebe, protože tam nikdo závazné regulativy nestanovil. Pak vždycky nastal jen povyk. Najednou všichni věděli, co tam stát nemá, aniž by řekl, co tam stát může. Při respektování alespoň základních ekonomických hledisek.

Stejný model se opakuje i nyní. Majitel pozemku (a stavební firma v jednom) novému vedení radnice pouze představil, co by tam postavil on. Kondicionál je podstatný. Při neexistenci územní studie věhlasní architekti, oslovení potenciálním investorem, nemuseli vycházet z omezení a namodelovali, z jejich úhlu odborného pohledu, co by lokalitě prospělo. S ohledem na výškové poměry ve městě i na fakt, že dolní centrum už dnes tvoří výškové solitéry, nakreslili do Lucemburské ulice i dvě vysoké dominanty, jež začlenili do přívětivého komplexu vyřešeného do posledního detailu.

Ryk na sebe nenechal dlouho čekat. Náhle co Liberečan sedící u počítače, to architekt. A přitom si město pouze vyslechlo názor majitele pozemku. Samozřejmě opět padla slova o potřebě zpracovat pro území komplexní studii, jež potenciálním stavebníkům alespoň načrtne noty. To je v pořádku, jen to mělo být už dávno hotové. To by ale ve vedení města nemohli v uplynulých čtyřech letech sedět obsesí vůči konkrétní stavební firmě posedlí amatéři, mj. inženýrka přes trávníky a ekologický aktivista obklopený zoufale zanícenou propagandistickou svitou.

Až se noty pro Papírák a blízké okolí vyskytnou, může se v debatách o konkrétních projektech, jež mají za cíl celou lokalitu pozvednout, pokračovat. Majitel pozemků fakt nemůže za nebetyčnou neschopnost minulého vedení města, které problematiku dolního centra nechalo plavat, byť moc dobře vědělo, že je nynější stav neudržitelný.

Je to už taková liberecká klasika: Čím méně skutků, tím více řečí. Přesto, že se jimi nedá odčinit zhola nic. Změna měla čtyři roky ve vedení města, čtyři ekonomicky nesmírně příznivé roky, jež trestuhodně promarnila. Vzpomenu-li, co po ní v oblasti stavebního rozvoje města zůstalo, pak to jsou jen ony dva výkresy terminálu, který svět v této podobě, doufejme, neuvidí. Zelené cosi prezentované bez kontextu a hned od počátku opředené řadou otazníků.

Radnice slibuje, že terminál bude, jen se musí překreslit a umístit tam, kde to prospěje objektu i okolí. Peníze z dotací vyčleněných z IPRÚ údajně neuniknou, ač změnařská klaka straší opakem. Ostatně, co jiného jí zbývá. Čím jiným než strašením a negací všeho budoucího na sebe může tenčící se změnařská sekta upozornit?

Do útrob Severočeského muzea, které prochází velkou rekonstrukcí, nahlédli uprostřed týdne novináři. Vyšlo najevo, že oprava se prodraží o pětatřicet milionů, tedy o více než třetinu, a že se práce o devět měsíců protáhnou ZDE. Ale protože to nestaví firma, o níž je zmínka výše, je ticho po pěšině. To jen potvrzuje zřetelnou posedlost jistých kruhů. Kraj jako investora ale netřeba za navýšení ceny kvůli předem neodhadnutelným pracím, jež se u rekonstrukce historické budovy najdou skoro pokaždé, peskovat. Kdo se se stavbou setkal i jinde než na internetu či v literatuře ví, o čem je řeč. Podstatné je, že muzeum omládne zvenku i zevnitř, což lokalitě, kde se nalézá, výborně poslouží. Vždyť muzeum vyhlíželo v sousedství již opravených lázní jako Popelka.

V končícím týdnu napsal svou další kapitolu nekonečný příběh Lukáše Nečesaného, kterého se zastal ústavní soud a shrnul podivnosti, jež provázejí jeho soudní proces. ZDE. Vůbec se do toho justičního guláše nebudu míchat a jakkoli věc hodnotit, je ale tragické, že ten mladík už šest let žije střídavě ve vězení a na svobodě a má zřejmě soustavně sbaleno patřičné zavazadlo. Odhaduji, že ani život s dosud soudně nevyřešeným cejchem vraha nebude obecně nic moc. Zvlášť v době, kdy si nad ním veřejně uplivne každý "hrdina", který je právě on line.

Jestli vyjde předpověď počasí, má být víkend téměř jarní. Což je vzhledem k tomu, že se ještě v úterý ze střechy auta musel odmetat čerstvý sníh, téměř neuvěřitelné. Hory ale mají zásoby sněhu až do Velikonoc, takže by i jarní prázdniny, které pro okresy Libereckého kraje připadnou až na první březnový týden, mohly být bílé.

Hezký víkend.

 

 

 

 

Alena Roubalová
Diskuse ke článku
O vaše názory a komentáře opravdu stojíme. Proto máte ke každému materiálu uveřejněnému na tomto portále možnost diskutovat. Aby se z diskusního fóra ale nestala "stoka" obvyklá u některých jiných webů, stanovil provozovatel www.genusplus.cz. Pravidla diskuse. Seznamte se s nimi, prosím, v záhlaví portálu v rubrice Pravidla diskuse. Děkujeme.
16. 2. 2019 06:52
?
Nestálo by za to ten projekt s výškovými stavbami na Papíráku představit, když jste u zdroje?
16. 2. 2019 07:17
LOL
Downtown, proč ne!
16. 2. 2019 08:49
vocogo
souhlas, přizdisráčství už bylo dost
17. 2. 2019 19:47
Xaver
Moje rec.
16. 2. 2019 07:45
Vaclav
Abych si udelal nazor, potrebuji vic nez par obrazku a vykriky na ksichtbuku.
16. 2. 2019 06:55
můj názor
Konečně to někdo pojmenoval. Nejsou noty. Co se tam tedy může stavět? Všichni řvou co ne, ale nikdo neřekne co jo. Floskule typu "nízká zástavba" se hodí do Dolních Kotěhůlek.
16. 2. 2019 07:47
Fakt
To patri k vytribene pralesni architekture.
16. 2. 2019 08:51
Romana
Moje řeč. Liberec si zaslouží rozlet i směrem vzhůru!
16. 2. 2019 07:14
LOL
Taky by mě zajímaly fakta jak to tm může vypadat. Zrovna včera jsem tam byl a COKOLI tam někdo postaví, bude dobře. Je divné, že si radnice v minulých létech tak strašně nechala ujet vlak. Regulovat to tam nějak musí, o tom žádná.
16. 2. 2019 07:46
Stanik
Co muze byt k videni na dvou panelakach
16. 2. 2019 08:26
jo-jo
Staniku, vy jste spíš straník, co ? Straník Změny. Tak si to užívejte !
16. 2. 2019 08:49
Zklamaný divák
KONEČNĚ!!! Proč už nejsou v Liberci možné stavby jako za těch zatracovaných komančů (jinak bohudík že už jsou téměř historií...doufejme že Babišova resuscitace jejich moci nebude úspěšná). Ví někdo o domu, postaveném v Liberci po revoluci (což už je skoro 30 let!), který by měl obdobný dominantní význam jako Ještěd, současné sídla Kraje, Syneru, ale i kavárny Nisa či ty 12 patrové paneláky? Dělají se mi pupínky při čtení územního plánu, který po hříchu vznikl za Kittnera a platí do dnes, z jehož regulativů vyčtete jedině panickou hrůzu z dominant. Díky komunistům jsem měl možnost dostat se dále na západ až na staré kolena, ale co je horší, nedávno jsem jel autobusem z Liberce do Prahy a výjimečně jsem jel až na Florenc jako za mlada. Zkuste to taky. Nebo ne. Mohli byste být frustrováni jako já a hned jsem si vzpomněl na větu jednoho libereckého architekta. "Když přijíždím do Liberce a dívám se na město, na co kromě Ještědu mám být hrdý?" Město stojí na křižovatce - má 3 obrovsky významné lokality k významné výstavbě v centru - Textilana a sousední Perštýn a teď Lucemburská (mimochodem za mého mládí to byla prostě "cikánská čtvť", to jen k tomu geniu loci). Nezabijme ji svou přízemností a "politickou korektností" našich vyvolených. PROSÍÍÍÍÍM!
16. 2. 2019 09:00
OK
Panická hrůza z dominant - hezky řečeno.
16. 2. 2019 09:08
Jiří
Vy jste měl možnost se dostat "díky komunistům" na západ? A když píšete o těch stavbách, napadla mě hned jedná. Knihovna. A co třeba univerzitní komplex?
17. 2. 2019 08:41
Venca
Laskavě se naučte pořádně číst, je trapné, když se tím ještě chlubíte. Pán se na západ dostal až na stará kolena, kvůli komančům.
16. 2. 2019 09:13
Jan2
Jako Ještěd sotva, je na nejvyšším kopci a asi tam navždy zůstane jako jediný. Ale souhlasím s Jiřím, že novou dominantu má TUL, tam mu do toho asi město nekecalo - univerzitní půda je snad i vně, s knihovnou má také pravdu. Vznikla kdy? Buď hned za primátora Drdy nebo Kitttnera. Myslíte, že by něco podobného vzniklo později? Vždyť je to nenáviděný monoblok!
16. 2. 2019 09:36
Asi tak
Vybetonovat 2 věžáky (asi do výšky kostela) v lokalitě, jež je dostupná jednou úzkou jednosměrkou přes pěší zónu, může napadnout jen magora nebo byznysmena lijícího beton "přes mrtvoly"
16. 2. 2019 11:23
Zklamaný divák
Takové věžáky už stavaři umí i jako dřevostavbu, ale samozřejmě v našich podmínkách se spíše betonuje. Jinak na západ jsem se dostal díky komančům AŽ na stará kolena. Co se týče kostela, mám osobní zkušenost z New Yorku (netvrdím že Liberec má být New York), kde jsem viděl chrám mezi mrakodrapy a jediné co tím ten chrám ztratil, byla ideová potřeba církevní stavby výškově dominovat a upevnit pocit malosti člověka vůči Bohu. To v našem ateistickém Česku asi neřešíme, paradoxně na rozdíl od amerického kontinentu. Moje postesknutí bylo právě v oblasti prostorových dominant z hlediska urbanismu, nikoliv o konkrétní architektuře jednotlivých budov. To s tím samozřejmě úzce souvisí - kvalitní "architektura" sousedních budov NENÍ podmíněna jejich stejnou velikostí, jak je nám vnucováno. Pokud se podíváte na prostorové studie jak Perštýna, tak třeba návrhu na Kunratické, kde je čistý prostorový urbanismus (jsou to jen geometrická tělesa bez jediného architektonického detailu) je to PŘÍŠERNÁ NUDA! Je to úplně stejné jako ty zatracované "satelity" kobercových zástaveb RD. Mimochodem v oblasti architektury budov máme alespoň dost důkazů toho, že kvalitní moderní architektura může bez problémů přímo sousedit i s tou historickou, jak všichni vidíme u historické radnice a nové budovy KB naproti, nové přístavby galerie v bývalých lázních na Masaryčce nebo obchoďákem obestavěný památkově chráněný Zelený dům v Revoluční ulici (u Fígnerky).
16. 2. 2019 13:24
Asi tak
Já nemám až takový problém s kombinací moderní architektury a staré zástavby, dokážu si i představit, že "liberecká dvojčata" budou mít podzemní garáže (kolika podlažní ??), věřím, že si spousta lidí koupí byt ve výškové budově za cenu podobnou jako na Masaryčce, ani mi nevadí, že budovy budou dominovat (výškou) nad oběma kostely. Warum nicht ?? Ale nedovedu si představit vzniklou dopravní situaci v centru města, jediná přístupová cesta je jednosměrka přes pěší zónu, z druhé strany opět pouze jednosměrky. Žádné rozšíření komunikací není možné, jak to asi bude vypadat v dopravních špičkách ráno a odpoledne ??? Kdo a jak pak bude řešit zácpy na Šalďáku, Fugnerce?? Prostě snaha vytěžit z dané lokality co nejvíce bytů a peněz zatemňuje zdravý rozum. To by mě zajímalo, jak by se hoši tvářili, kdyby někdo chtěl podobným způsobem zahustit-pardón-ozdobit dominantní architekturou prominentní čtvrť v Harcově.
16. 2. 2019 15:49
Bohus
Harcov neni stred mesta, s dopravni situaci mate pravdu, ale proto prave musi byt ta studie, ktera uzemi pojme jako celek. I s dopravou. Umite si prestavit co se bude dit na perstyne?
16. 2. 2019 21:39
Zklamaný divák
Pokud jsem dobře četl (nevím kde, jestli v Libereckých zprávách či jinde), tak v souvislosti se záměrem se zmiňovalo "narovnání ulice u Lomu, což je mimochodem obousměrný přístup k lokalitě v Lucemburské přes ul. Široká. Kromě toho ty garáže nemusí být podzemní, ale naopak nejnižší patra můžou být navrženy jen garáže a tím zajistit, aby si starousedlíci a sousedi nekoukali vzájemně do oken. Nicméně to je právě o té "politické korektnosti" a přízemnosti. Nemyslím si, že to nelze dobře dopravně propojit na okolí. Pokud však pan architekt, který doposud zpracovával a stále zpracovává nový územní plán, hned v počátcích (tuším že to bylo někde v letech 2008-2009) na prezentaci v historické radnici přednesl myšlenku, že v územním plánu není už co podstatného řešit, protože Liberec je už tak nějak usazený, svědčí to o jediném - o absolutní impotenci a přízemnosti vedení města a zejména odborného(?) pracoviště, které se už roky svým názvem odkazuje na Járu Cimrmana. Járu ani hlavního architekta totiž v Liberci doposud nikdo neviděl, ale všichni o něm mluví. Pan architekt je totiž projektant jako každý jiný, takže projektu věnuje přesně tolik péče, kolik vyplývá ze smlouvy a konkrétních požadavků "stavebníka". Jediný rozdíl je v tom, že u územních plánů ještě nikdo (zatím) nenabízí "typové domky". A vůbec nemám důvod se domnívat, že pan architekt postrádá schopnosti zpracovat kvalitní územní plán, jehož jednou hlavní dílčí koncepcí je koncepce dopravy.
16. 2. 2019 08:25
jo-jo
Vládne-li místo panovníka šašek, není čemu se divit.
Snad to obyvatelé města pochopí a nedopustí návrat Změny a jejích protagonistů do vedení.
A pokud to nepochopí - tak dobře jim tak !
Tanečky kolem územního plánu poškodily nebo alespoň omezily řadu majitelů nemovitostí - ale pro Změnu a jejich hlásného troubu to bylo a je vděčné téma.
16. 2. 2019 08:47
tom
Hlásný trouba nezklamal. Navážel se v diskusi na FB i do redaktorů, který se projekt snažili nezaujatě popsat a dali prostor té nejmenované firmě. Kdo není s nima, je automaticky proti nim, Hlásný trouba a jeho rozhled brouka hovnivála.
16. 2. 2019 09:02
Evžen
snad skandální odhalení, ne?
16. 2. 2019 09:35
jenda
K tomu Papíráku - účastnil jsem se prací na projektu ke stavebnímu řízení zástavby papíráku již v roce 2009!!!
A projekt zazdila již tehdejší radniční garnitura. Ty následující "jen" pokračovaly v díle zkázy.
16. 2. 2019 09:45
?
2010 vyhrál volby Korytář ne?
16. 2. 2019 11:13
jenda
Nepamatuji, kdy kdo vyhrál, jen konstatuji, že to již v roce 2009 někdo zazdil a další v tom pokračovali.
16. 2. 2019 11:10
An
Když jsme u té zástavby - všimli jste si jak utichl řev kolem Masaryčky? Byl jsem se tam teď nedávno projít a ono se totiž ukázalo, jak ti řvouni v čele s exprdkou Pavlovou samozřejmě totálně přeháněli a nové bytové domy jsou za současnou zástavbou úplně skryty a až bude listí na stromech, tak budou téměř dokonale neviditelné. Tolik asi k tomu strašení o narušení charakteru Masarykovy ulice a panelácích převyšujících věž muzea :-))
17. 2. 2019 19:46
Fuj
Kdyz ma nekdo lhani v genech nemuze si pomoct. Hajzlman, exprdka Maruna, vudce koryt. Panoptikum.
déšt
26. 4. 2019 15:59 ČTK: Teplé a suché počasí večer ukončí v Čechách studená fronta. I v Libereckém kraji očekávají meteorologové bouřky, které doprovodí silný vítr s nárazy až 70 m/h, místy i kroupy.
fotbal
26. 4. 2019 14:16 Policie obvinila pět fanoušků jabloneckého fotbalového klubu ve věku 18 až 22 let z výtržnictví. Před třemi týdny v Liberci po skončení ligového derby fyzicky napadli a zranili tři lidi.
nečesaný
26. 4. 2019 11:06 Poslední opravný prostředek, dovolání, podává podle ČT24 nejvyšší státní žalobce v případu Lukáše Nečesaného, kterého vrchní soud v Praze pravomocně zprostil viny z pokusu o vraždu kadeřnice.
treglerová
26. 4. 2019 07:17 Příběh matky a zlobivé dcery - to je story jablonecké soudkyně Lucie Treglerové, která teď sama čeká na soud kvůli tomu, že varovala své dítě před odposlechy. Popsal jej server aktuálně.cz
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
duben
2019
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).