reklama

Parkování na sídlištích? Spousta nelíbivých řešení a lehká forma politického harakiri

6. 4. 2019
INVENTURA: Událostí týdne se určitě dá nazvat oznámení vedení Liberce, že do roka a do dne zpoplatní parkování na sídlištích. Začne na Dobiášovce, tedy tam, kde jsou problémy největší a při nynějším stavu jinak neřešitelné. A bude pokračovat až do doby, než přijde někdo jiný a bude mít lepší nápad, jak k panelákům nacpat dostatek místa pro parkování i nezbytné zeleně současně.
Parkování na sídlištích? Spousta nelíbivých řešení a lehká forma politického harakiri
Foto: fotobanka MML

Předchozí garnitury se k řezu do problematiky, která má jen spoustu nepopulárních, nelíbivých řešení, nijak nehrnuly. Poslední podobná iniciativa se váže, tuším, k období 2008 - 2010, tu ale zazdilo politické přepřažení v radničních zdech.  A pak přišla krize... Zpoplatnit někomu parkování před panelákem – to je každopádně lehká forma politického harakiri. Panuje obecná představa, že cokoliv se stane, bude výhradně příslovečnou změnou k horšímu. Což je situaci, kdy už nejhůř je, téměř nepředstavitelné.

Na katastrofální situaci na sídlištích lze nahlížet z nejrůznějších úhlů pohledu. Jinak na věc pohlížejí ti, co v paneláku trvale bydlí a každý návrat domů si nechtíc zpestřují hledáním místa pro auto. Mnozí z nich už raději ani nevyjíždějí, aby o pracně získaný flek nepřišli. Opatření má pomoci především jim. Oni ale nechápou, proč by za to měli cokoliv platit. Přitom se u prvního auta v rodině jedná o 500 korun ročně, což je necelá 1,40 Kč denně, nebo necelá padesátikoruna měsíčně. Slabina spočívá v tom, že ani za 500 Kč zakoupená karta místo poblíž bydliště nevykouzlí.

Jinak zpoplatněné parkování mezi paneláky uvidí návštěvy, které na sídliště jedou k příbuzným či známým a  najednou nebudou moci stát poblíž domu, kde parkovaly vždycky. Tedy pokud ve změti vyhrazených stání našly místo už tehdy. Návštěvy budou moci využít parkovací automaty za desetikorunu za hodinu, nejvíce ale za 30 Kč/den. Řemeslníci budou moci auto přes den odstavit tam, kde zrovna najdou místo. Zdrží-li se ale instalatér přes noc, jak vtipkoval náměstek primátora Jiří Šolc (SLK), bude to docela jiná situace a spadne do kategorie návštěv.

A ti, co jim je bydlení na sídlištích, a tím více parkování, šumák? V horším případě nebudou chtít pochopit, proč má město řešit umisťování privátních aut, nebo vozů, které patří do služebních flotil a zaměstnanec jej používá k soukromým účelům jako bonus. Proč má beztak hubený městský erár cpát peníze na zřizování nějakých zpevněných ploch? Oni si místa pro své plechové milánky museli zajistit za své, spolu s bydlením si je pořizovali za desetitisíce, případně platí za pronájem.

Úhlů pohledu jsou ještě velké zásoby, protože diskuse nad pětistovkou za auto náležející ke konkrétnímu bytu (další auto za 6 tisíc a třetí za 8000 CZK) se už rozhořela naplno. Před radnicí klobouk dolů, že s tím vůbec přišla. Mohla by si po vzoru svých předchůdců nadále hrát na mrtvého brouka a nedbat, co se nyní mezi paneláky děje.

Slízne si to hlavně od představitelů bývalé vládnoucí garnitury, protože ta byla, domnívám se, většinově domovem právě v panelácích. Soudím tak podle snadno zjistitelných adres exponentů minulé liberecké vlády. Dnes jsou někteří z nich v opozici a budou umět barvitě popsat všechny ústrky, kterých se obyvatelům sídlišť se zpoplatněným parkováním novým nařízením dostane. Připravme se na to, našlo se další opravdu výživné téma pro všechny budoucí volby.

Já kromě mírné úklony nynějšímu vedení radnice vítám i to, že se nebudou jen tupě od majitelů bytů vybírat pětistovky (podnájemníci budou muset požádat majitele, aby to na svůj byt zařídil), ale že se mají též zjednosměrňovat sídlištní ulice, aby se dalo parkovat podélně u vozovky, rozšiřovat plochy tam, kde by se dalo parkovat příčně, a v plánu jsou i další opatření vedoucí k jedinému cíli: Vytvořit mezi paneláky, před a za nimi maximum místa, ovšem ne na úkor zeleně.

Ještě bych si dovolila poradit, aby se radnice zaměřila na vjezd kamionů, protože ze svého okolí znám model, kdy relativně velké místo pro parkování v Pavlovicích spolehlivě ucpou kamiony, jejichž šoféři neznámo proč parkují zřejmě poblíž místa bydliště. Podobný problém se tuším řeší i ve Vesci či v Doubí. Jasně, ty kamiony přes víkend nevysublimují, ale sídliště asi nebude ta správná adresa, kde by měly o volných dnech spočinout.

A když jsem v tom rozdávání "knížecích rad": Ještě bych se přimlouvala, aby se radnice pokusila nějak dohodnout se super a hypermarkety, které na sídlištích mají ohromná parkoviště přes noc zející prázdnotou. Znám to rovněž z Pavlovic… Vím, problém by byl, jak od sebe oddělit zákazníky a přes noc parkující obyvatele, ale tohle už jinde v republice řešili a vyřešili. Mám jistou zkušenost s parkováním v Praze a modely řešení se našly. Zpočátku nepopulární, pro tamní domorodce zvyklé parkovat před vchodem šílené, dnes ale relativně funkční. Doba, kdy jsme na návštěvě u tchánů mohli parkovat přímo pod okny, protože aut bylo v ulici jen pár, se už ale nikdy pochopitelně nevrátí…

A dovolím si ještě ventilovat zkušenost z New Yorku: Když jsme jezdili nejen po jeho dominantách, ale i po perifériích, bylo nám strašně divné, proč nikde moc nejsou auta. V takovém městě by našinec očekával jedno velké parkoviště. Znalec místního prostředí nám prozradil, že si Newyorčané soukromý vůz zpravidla ani nepořizují, a ne že by na něj neměli. Město totiž pro motoristy nedělá vůbec nic, naopak – všemožně vlastnictví automobilu na konkrétních adresách ztěžuje.

Proto se Newyorčané už dávno naučili po městě pohybovat metrem či taxíkem (znáte z filmu) a když jedou ven, vyzvednou si auto v půjčovně. Jistě, ceny jsou nastaveny tak, že si taxík i půjčovnu může dovolit každý běžně pracující člověk a neutratí za pohyb ve městě půlku výplaty. Jiná situace je pochopitelně na bohatých předměstích, kde se všechna rodinná auta vejdou za ploty tamních domů. To, co popisuji se sice dělo před hodně lety, ale soudím, že se mnoho nezměnilo ani v New Yorku. Psal se letopočet, kdy nikdo slovo sharing neskloňoval ani u aut, natož u jízdních kol.

Zato v Moskvě: Tam je to jedno velké, celodenní a celonoční parkoviště vlastně pořád. Tam se z místa A do místa B dostanete už jedině metrem. Takovou mám ze Země, kde zítra již znamenalo včera novodobou zkušenost. Ta „starodobá“, datovaná do poloviny 80. let minulého století, byla ale daleko horší, a vůbec nešlo o soukromá auta… Těch tam tehdy bylo jako šafránu.

Raději se vraťme do současnosti a našich zeměpisných šířek: Začátek dubna do ulic Liberce vrátil bikesharing, sdílení kol, na jejichž provoz přispívá město. Tak už jen dokončit tu cyklostezku kolem ČOV.  V registru je smlouva uzavřená mezi SML a firmou 1.jizerskohorská stavební společnost se sídlem v Hodkovicích nad Mohelkou. Společnost má pro Liberec za 1 042 814,65 Kč bez DPH, tj. za 1 261 805,72 Kč s daní uvést zatím jen pohlednou, leč v jednom místě dost nebezpečnou komunikaci pro pěší, inlinisty a cyklisty, do provozuschopného, tedy nerizikového stavu.  

V ujednáních smlouvy je podstatné, že firma musí na cyklostezce za ČOV mj. provést stavební úpravu vybudovaného sjezdu pod mostem SVS. Úprava spočívá ve snížení podélného sklonu dle schválené projektové dokumentace. Termín dokončení ze smlouvy úplně jednoznačně nevyplývá, ale náměstek primátora Jiří Němeček (za ANO) veřejně prohlásil, že by hotovo mělo být v létě.

Tak se nechme překvapit. Smlouva byla podepsána 25.3. Včera jsem tudy zkusmo projela a nic se nedělo. Lidé si už ale zvykají před úzkým a bezesporu rizikovým místem bez zábradlí zvonit, pokud jedou na kole, případně jinak hlučet, aby bylo jasné, že se vyrojí za zatáčkou. Upřímně, projela jsem spoustu cyklostezek doma i ve světě a nikde jsem podobou lehce horrorovou atrakci ještě nepotkala. Koho z minulého vedení Liberce za ten šlendrián vinit je v danou chvíli nedůležité, přestože to ten někdo zásadně pokazil. Ovšem, že to byl „umělec“, který by nezvládl ani krmítko pro ptáky, to napsat mohu.

Vedení města pozvalo veřejnost na prohlídku budovy bývalé galerie, Liebigova zámečku, který chce za 215 milionů s dotací přebudovat v komunitní a potkávací centrum. Na radniční tiskové konferenci příslušní náměstci naznačili, že se v objektu (název je lepen na míru, podle zadání poskytovatele dotace), pod jednou střechou sejdou nejrůznější užitečné aktivity a organizace.  Bude tam prostor pro spolky i kulturu, dobročinnost i zábavu. Tím bylo naznačeno, že budoucí městský Otesánek bude provozně náročný, ale každým coulem užitečný. Zda se bohulibý záměr vydaří, budeme řešit, až to nastane.

Osobně mám ale radost, že se léta odkládané projekty sunou kupředu a že v Liberci prosvitlo světlo na konci tunelu.

Hezký víkend.

Alena Roubalová
Diskuse ke článku
O vaše názory a komentáře opravdu stojíme. Proto máte ke každému materiálu uveřejněnému na tomto portále možnost diskutovat. Aby se z diskusního fóra ale nestala "stoka" obvyklá u některých jiných webů, stanovil provozovatel www.genusplus.cz. Pravidla diskuse. Seznamte se s nimi, prosím, v záhlaví portálu v rubrice Pravidla diskuse. Děkujeme.
6. 4. 2019 07:02
Stanik
Světlo na konci tunelu cháchá. Snad jízda zpátky do tunelu!
6. 4. 2019 07:06
jj
Kterej vykutalo ZPLANO
6. 4. 2019 08:26
.
:-)
6. 4. 2019 07:29
Romana
Vy vazne nevidite ten rozdil? Zplano recnilo a planovalo, tyhle chtej neco udelat.
6. 4. 2019 09:49
Seznam
Levne topeni, Lesak, historicky okna na radnici, omezeny hazard atd. To se nepocita?
6. 4. 2019 10:18
dupro
Málem byl neomezený hazard na zámku. Ste už zapomněl? A ten zbytek je na dobu vládnutí v době hospodářského růstu žalostně málo.
6. 4. 2019 11:30
Igor
Z toho se dají počítat leda ty okna, což je na 4 roky vlády hodně tragická bilance.
7. 4. 2019 10:49
Vaclav
Pak jeste nekolik marketinkove akademickych pocinu, ktery vyvanuly spolu s hajzlmany, koryty a broukpytliky jako smrad.
6. 4. 2019 12:30
Jiří
Levné topení? Za cenu nemožnosti se 15 let od teplárny odpojit? Alternativní dodavatelé nabízejí teplo ještě o 30% levněji. Lesák? Aha, tak jestli tohle považujete za úspěch, super. Akorát se to musí vše opravit. Stejně jako cyklostezka. Takže zbyva těch deset oken na radnici. Super vysledek za čtyři roky.
7. 4. 2019 10:50
Hmmmm
To je teda poradny kus prace za 4 roky. Lemplove.
7. 4. 2019 10:53
Jj
Rekl bych, ze se vazne nepřetrhli
6. 4. 2019 09:16
čtenářka
Stádníku, Vy jste osel !!!
6. 4. 2019 07:03
!!!!!!!!!!!!!!
Vy radit můžete: Vy jste byla v Rusku i Americe
6. 4. 2019 08:26
#
Stara ale porad chytra
6. 4. 2019 09:33
LOL
Vy patrite k tem co si muzou rozhodovat kolik vam je? Tak to abyste rychle nastoupil do nejakeho panoptika
6. 4. 2019 07:08
Dan
Ty kamiony ve Vesci jsou katastrofa! V Pavlovicích u Kauflandu. Dal bych od kruháče značku zákaz pro náklaďáky kromě zásobování, pak by tam stát přes noc a přes víkend nemohli.
6. 4. 2019 07:31
Dotaz
Co kdyz bude muset u kaufu prenocovat sofer zasobovani?
7. 4. 2019 14:14
Cccc
Takovyho bych chtel videt
6. 4. 2019 09:25
Václav Šafář
Nerad bych byl přehnaně kritický, ale zdá se mi, že dnešní doba by se dala bez uzardění nazvat obdobím NEZISKOVEK. Nedovedu odhadnout, zda je nové komunitní středisko opravdu potřebné. Mám však docela dobrý přehled o podobném zařízení v Ruprechticích Konopné. Není mi známa finanční náročnost na takovouto činnost. Návštěvnost však dle mého soudu není nikterak závratná. Přesto se plánuje diskutabilní stavební rozšiřován. Jak jinak než z dotací EU. Chtěl bych vidět ty výpočty na pětiletou udržitelnost.
6. 4. 2019 09:37
jenda
I u nás právě cosi takového vzniká v bývalé spořitelně. Na to prostředky jsou.
6. 4. 2019 09:47
Marie
To je drzost psat o svetlu na konci tunelu. Tak hloupa nemuzete byt ani vy, madam ze synerova.
6. 4. 2019 11:11
Jiří
Drzost je to pro Vás, pro 86% voličů je to světlo na konci tunelu. Smiřte se s tím, že vás je opravdu výrazná menšina.
6. 4. 2019 12:49
čtenářka
Jste to Vy Marie ? Opravdu Vy, ta skvělá diskutérka a příznivkyně pana Korytáře ? Tak to jsem ráda, že ještě žijete a budete nás ještě chvilku bavit.
6. 4. 2019 20:07
Milan
A kdo vlastně tu cyklostezku takhle udělanou vyprojektoval? Někdo ji zadal a převzal a zaplatil. Kdo?
Bikesharing placený zcela městem je docela príma podpora podnikání soukromé společnosti. Zaplatil vůbec někdo kromě města? Jsou data nebo nejsou?
A parkování - to rozjížděla už minulá garnitura, nic nového...ono to je stejně ve fázi vymýšlení bez konkrétních věcí, na základě jednoho projevu p.Šolce nelze problematiku uzavírat. Uvidíme, jak to dopadne, jestli se to bude lidem zamlouvat.
Nenadávejme však minulé garnituře, když v jejich projektech - bikesharing, zámeček, lesák, cyklostezka,... nová garnitura jen pokračuje. Ony takové projekty trvají od přípravy k realizaci dost dlouho...
7. 4. 2019 08:36
otřesný Šolc
Zavedení restrikční automobilové daně na sídlištích je tupé, stupidní a arogantní opatření, které nic neřeší, pouze zvyšuje příjem do městské kasy na úkor střední, produktivní vrstvy a povede možná k navýšení nákladů na MP nebo funkci MP omezí na nasazování botiček jako za dob ODS.
Liberec potřebuje dlouhodobou koncepci průjezdnosti města, výstavbu cyklostezek, podporu elektro-moto přepravy,tvorby parkovacích a odstavných ploch chytře zkombinovaných se zelení. Výštěk náměstka Šolce je pouze takové: "jako něco děláme, ale je nám to šumafuk, kvůli obyvatelům tohoto města jsme do politiky nešli soudruzi" Asi tak
7. 4. 2019 09:19
hanus
Placete pozde, uz to mohlo byt udelano podle vaseho, kdyby zplano bylo schopne sebemensi akce. Myslite ze problem ve volebnim obdobi 2014 - 18 neexistoval? Po bitve kazdy general. Vase sekta uz prilezitost mela ale pro neschopnost ji propasla.
7. 4. 2019 11:40
asi tak
To, že "něco" mohla začít už předchozí politická reprezentace je jasné, na druhou stranu "zkasírovat" sídliště automobilovou daní nepovažuji za "akci". Má začít výstavba nové nemocnice, v centru přibudou nové bytové domy, ale nikdo koncepčně neřeší dopravní obslužnost a propustnost, zato sebepropagace radnice je na prvním místě.
7. 4. 2019 10:10
Jiří
Ideální řešení to určitě není, máte lepší? To, co tady píšete jsou akorát akademické keci, v praxi nepoužitelné.
7. 4. 2019 11:56
asi tak
Mám. Vytipovat místa na sídlištích ke zbudování nových parkovišť, nebo rozšířit stávající komunikace, kde je to samozřejmě možné, chodníky pouze po jedné straně, atd. Např. parkoviště za hokejkou by šlo klidně rozšířit o cca 25-30%. i se zachováním přiměřené zeleně atd. Dále vytipování ploch, které by šlo nabídnout ke stavbě družstevních garáží nebo k prodeji do vlastnictví s cílem parkování "na závoru".... atd.
(znám město v ČR, kde centrem vedly dvě dvouproudé tepny oddělené širokým ostrůvkem, zbudované ještě za socialismu; město v každém směru zrušilo jeden pruh a zprovoznilo místo něj parkovací stání, protože to obyvatelé POTŘEBOVALI, dopravu to kupodivu nezpomalilo)
7. 4. 2019 14:15
Dan
Minula garnitura. Ta dokazala zprasit na co sahla.
7. 4. 2019 16:17
Věra Skřivánková
dobrý den, parkování na sídlištích za poplatek byl předložen na jednání zastupitelstva v minulém volebním období, neprošel, ( možno dohledat v materiálech ZM) Osobně se můžu vyjádřit k rozšiřování parkovacích míst v Ruprechticích - lokalita Rychtářská , Konopná, Třešňová . Problematika se začala - papírově řešit v roce 2010 !!! Od té doby, zejména v uplynulém volebním období jsem pravidelně navrhovala zařazení této investice do rozpočtů města. Vždy se mi dostalo odpovědi - nedostatek finančních prostředků. V Rychtářské ulici jsou v její horní části 3 montované haly - sloužily jako sklady různých materiálů . Dnes je v jedné z nich lezecká Makak aréna. Právě v těchto halách ( kam kamion nezajede) mohla být vybudována parkovací stání . To by ale chtělo, aby se někdo skutečně zajímal o potřeby občanů města a hledal jiné možnosti , než jenom poplatky , které jen naplní kasu a nic nezaručí.
P.S. a parkování nákladních automobilů (dodávek) stejně nikdo kontrolovat a sankcionovat nebude. Městská policie na to nemá kapacity a odtah nebude možný, neboť se nebude jednat o vyhrazená stání na SPZ
7. 4. 2019 10:47
LOL
Mate ty tupouny ze zmeny dobre precteny. Hadejte o cem je nepravidelna nedelni pohadka ovci hlavy tauchmanovy?
7. 4. 2019 14:13
Fakt
To se dalo cekat, vlastni agendu ta trubka nema, jen se opici
7. 4. 2019 20:13
frigo
Tak takhle si Starostové představují řešení problémů občanů města. Zavedou poplatek a ony se ty parkovací místa zázračně vyprázdní. Lidi z paneláků auta začnou parkovat asi na balkonech :-) Dopadne to tak, že se bude parkovat stejně blbě jako dřív, ale bude to navíc zpoplatněný. No neber to :-) Nejlépe tuhle stupiditu bojkotovat a kartičky si nekoupit. Město sice bude chvíli dělat ty-ty-ty, ale pak to bude muset odpískat.
vrat
20. 5. 2019 07:07 Už podruhé lapila policejní hlídka ve Vratislavicích 33letého muže, který nemá za volantem co pohledávat. Opakovaně řídil pod vlivem drog i alkoholu. Naposledy měl 1,2 promile,
jack
20. 5. 2019 07:06 Ostraze libereckého marketu neunikl lapka s naditými gatěmi. Zapátrala, zda v oděvu neskrývá něco, co tam nepatří. Měl tam tři lahve whisky známé značky.
permice
19. 5. 2019 19:42
V pondělí 20. května v 7:00 bude zahájen prodej permanentních vstupenek na extraligový ročník 2019/2020. Pro novou sezónu přicházejí Bílí Tygři s mnoha novinkami.
 
modus
19. 5. 2019 18:30 Vlastní vývoj a vysoká kvalita je pro českolipského výrobce svítidel MODUS cestou, jak lze porazit čínskou konkurenci zejména u stále populárnějších LED svítidel.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
květen
2019
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).