"Poslední zastupitelstvo bylo ukázkou toho, že už začala volební kampaň," poznamenal místostarosta Juraj Raninec (ODS). Společný podnik byl podle něj cestou, jak mohlo město vidět do nákladů společnosti. Tuto možnost výběrové řízení nedává. "Promrhali jsme příležitost držet v rukou cenu a provozovat dopravu v rozsahu a kvalitě, na kterou jsou naši občané zvyklí. Dostáváme se tak na tenký led, kdy nejsme lidem schopni říci, za jakou cenu budou v České Lípě jezdit," doplnila starostka Romana Žatecká (ČSSD).
Původně byly na stole tři varianty, jak zajistit městskou dopravu v České Lípě od roku 2019. Ve hře byla veřejná soutěž, založení dopravního podniku ve stoprocentním vlastnictví města a společný podnik, který navrhl BusLine. Vlastní podnik zastupitelé už loni odmítli kvůli vysokým nákladům, podpořili vznik toho společného. Město v něm mělo získat 24 procent, jednoho ze dvou jednatelů a čtyři místa v dozorčí radě, dopravce měl mít majoritu 76 procent. Smlouvu, která byla podmínkou vzniku společnosti, už ale zastupitelé neschválili.
Česká Lípa je s 37.000 obyvateli třetím největším městem Libereckého kraje. Autobusy městské dopravy ročně najezdí 1,2 milionu kilometrů a denně přepraví 6500 lidí. V současnosti ji zajišťuje BusLine. Jeho autobusy jezdí ve městě od roku 2008, smlouva na konci roku vyprší. Díky společnému podniku měl dopravce získat zakázku na dalších deset let. Proti založení společného podniku byli od začátku opoziční komunisté a také například Starostové pro Liberecký kraj. "Raději bych viděl otevřenou soutěž," řekl ČTK zastupitel starostů Tomáš Vlček, s výsledkem je tak spokojen.